A lehető legkorábban, mivel a gyermek olyan mint a szivacs - mindent, még a külömböző nyelveket is magába szívja!
A csecsemő nyelvileg univerzális, olyan fonetikai készlettel rendelkezik, hogy bármely nyelv az anyanyelve lehet, akár egyszerre több is. Kisgyermekeknél a nyelvelsajátítás automatikus, utánzással történik, és ez a legszebb benne. Ösztönösen „tanulnak” ugyanis három és féléves korig az agyműködésben a non-verbális kommunikációért felelős jobb agyfélteke dominál, így a nyelvtanulási folyamat tudat alatti, képekre, színekre, zenére, érzelmekre épül. A bal agyfélteke, ahol a beszédközpont található, ami kombinál és összefüggéseket ismer fel később lesz domináns.
Ha megkérdeznek mikor érdemes kezdeni az angolt a gyerekkel azt szoktam mondani nem rossz, ha a gyerek találkozik a nyelvvel még az első biológiai sorompó (6–7 éves kor) előtt, mert számos elmélet szerint eddig lehet az idegen nyelvet az anyanyelvhez hasonlóan anyanyelvi szinten megtanulni. Szóval, ha azt szeretnéd, hogy a gyerek kétnyelvű legyen, mindenképp kezdd el minél előbb és beszélj hozzá idegen nyelven az anyanyelved mellett, amennyiben van hozzá kapacitásod és megfelelő tudásod, bár ahogy mondtam nem lesz egyszerű. Sokszor még a külföldön élő gyerekek szüleinek sem az. Ha a korábban említett angol órák mellett döntesz és 2–3 éves korától hordod a foglalkozásokra, ne azért tedd, hogy majd ezáltal óvodás korában folyékonyan beszéljen angolul, mert nem fog, ha otthon egyébként anyanyelvi környezetben van, viszont a kiejtést, hanglejtést megismeri és megszokja.
Nem véletlenül mondom, hogy találkoznak a nyelvvel, mert a klasszikus értelemben vett nyelvtanulás csak az első sorompó után kell, hogy következzen, iskolás kortól, mivel ekkorra érett és motivált annyira, hogy tudatosan próbálja meg elsajátítani. Jut eszembe! Ha kéttannyelvű osztályba adod, feltétlenül gondoskodj arról, hogy legyen folytatás, azaz ha negyedik után olyan gimnáziumba vagy felső tagozatba, ami már nem kéttannynelvű, akkor abból nem sokat tud profitálni a későbbiekben. Akkor már jobb választás, ha csak gimiben kezdi angolul tanulni az egyéb tárgyakat.
A kritikusperiódus elmélet szerint az akcentus nélküli nyelvelsajátítás képessége a második sorompóig a 10–13 éves életkorig lehetséges. Ezután az agy már másképp „dolgozik”: kevésbé rugalmas, csak úgy, mint a beszédképző szervek, mivel az anyanyelv elsajátítás már addigra lezajlik. Ezt a jelenséget támasztja alá egy rendkívül megdöbbentő történet, a kaliforniai Genie Wiley esete, akit apja 13 éves koráig fogva tartott, és ha kommunikálni próbált büntette. Szabadulása után a kislány megtanult ugyan pár szót és a jelnyelvet, de tökéletesen beszélni soha nem tudott. (Itt olvashatsz többet róla és még több hasonló sorsú gyerekről.)
Ha van valami, ami igazán alátámasztja a korai nyelvtanulást, akkor az a kisgyermekek fogékonysága a gátlás nélküli kommunikációra, valamint a nyitottságuk, ami a felnőttekben már sokkal kisebb mértékben van jelen.
Mit tehetsz még? Légy a gyermek társa az angol tanulásban! És figyelj arra, hogy az angol mindig pozitív élményhez társuljon. Én például összeszorított foggal hallgatom J. B. legújabb slágereit a lányaimmal és hallgatom, ahogy próbálják utánozni a dalokat.
A mai gyerekek számára az angol alapértelmezett program, nem lehet kikerülni. Úgyhogy ha a gyerek javát akarod, ne akarj mini nyelvzsenit faragni belőle. Inkább legyen belőle nyelvet tanulni szerető, érdeklődő ember, aki nem fagy le, ha meg kell szólalnia idegen nyelven.